Co to oznacza? Czyli o poruszaniu się wśród terminologii kulinarnej cz. 1

"Gotowanie jest jak narciarstwo. Jeżeli nie upadniesz przynajmniej z 10 razy to oznacza, że nie jesteś dobrym narciarzem." 
Guy Fieri

Rozmowy o jedzeniu i gotowaniu dostarczają mi ostatnio sporo pomysłów na nowe wpisy na bloga, dotyczące technicznej strony gotowania. Wymieniając się wiedzą i pomysłami z innymi, często uświadamiam sobie, jak dużo interesujących rzeczy na temat gotowania mogę sama się jeszcze dowiedzieć. Tym razem, po jednej z takich rozmów, zaczęłam zastanawiać się nad trudnością jaką sprawiają gotującemu terminy kulinarne, które spotyka się w przepisach. Czasami naprawdę ciężko jest rozszyfrować co dany termin oznacza i jakie kroki należy w danej sytuacji podjąć. Tym oto sposobem, szperając i przeszukując Internet, zebrałam mały alfabet podstawowych pojęć kulinarnych. Niektóre z nich znałam niektóre były dla mnie abstrakcją. Na początek litery od A do K. 

blanszowanie - krótkie obgotowywanie produktu  (2-3 min.) a następnie jego hartowanie w zimnej wodzie.

drylowanie - usuwanie pestek i nasion z owoców.

deglasowanie - odzyskiwanie smaku pozostałego na patelni po pieczeniu. Gorącą patelnię zalewa się wodą lub bulionem a następnie podgrzewa, łopatką zeskrobując resztki z patelni. Całość przelewa się do przygotowywanej potrawy lub wykorzystuje się jako bazę do sosu.

flambirowanie - skropienie potrawy alkoholem ( wódka, koniak, spirytus) a następnie jej podpalenie.

frytowanie - obsmażanie małych kawałków np. mięsa, jarzyn w dużej ilości tłuszczu.

garnirowanie - dekorowanie potraw oraz naczyń, na których się je podaje. Zazwyczaj do dekoracji używa się zieleniny.

glazurowanie - pokrywanie najczęściej smażonych warzyw masłem, które dodajemy do nich przed samym końcem smażenia tak aby masło się rozpuściło i pozostawiło powłokę na warzywach.

klarowanie - oczyszczanie wywarów oraz przetworów z zawiesiny lub piany powstającej podczas przygotowywania. W przypadku wywarów jest to specjalna procedura chłodzenia i zbierania zawiesiny, a w przypadku przetworów polega ona głównie na zbieraniu piany wytwarzającej się w trakcje gotowania. Dzięki temu przygotowywane potrawy stają się przejrzyste. Procesowi klarowania poddaje się również masło aby uzyskać jak najczystszy tłuszcz (masło rozpuszcza się na małym ogniu i mieszając zbiera niepożądane zanieczyszczenia).

kandyzowanie - polega na namaczaniu owoców albo skórek w roztworze soli kuchennej przez kilka tygodni. Następnie takie owoce moczy się w roztworze cukru przez kolejne kilka dni stopniowo zwiększając ilość cukru po czym pozostawia się je do całkowitego wysuszenia.

karmelizowanie - tak naprawdę tym procesem określa się kilka czynności. Przynajmniej ja się spotkałam z karmelizowaniem w określeniu do różnych procesów. Można karmelizować cukier (długie gotowanie roztworu cukru i wody, aż do uzyskania gęstej złotobrązowej masy), cebulę (smażenie jej na wolnym ogniu, aż stanie się brązowawa, miękka i słodka) czy owoce (namaczanie owoców w roztworze cukru i wody).

konszowanie - jeden z procesów tworzenia czegoś przyjemnego czyli czekolady :) polega na długim mieszaniu masy czekoladowej w określonej temperaturze (50-105 stopni Celsjusza). Dzięki konszowaniu czekolada staje się gładka i jedwabista.

Reszta alfabetu niebawem ;)

Korzystałam z tych źródeł:
https://www.winiary.pl/kulipedia.aspx/slownik-kulinarny
http://kuchnia.wp.pl/kat,1037879,title,Kulinarny-slownik-sprawdz-jakie-pojecia-powinienes-znac,wid,16105969,wiadomosc.html?ticaid=113e5c

  

2 komentarze:

  1. O dziwo, znam wszystkie pojęcia, które wymieniłaś. Ale muszę przyznać, że z niektórymi znam się od niedawna. I ciągle uczę się nowych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, ja mam to samo. Niby znam, słyszałam a jednak zawsze czegoś nowego się jeszcze dowiem :)

      Usuń

Copyright © 2014 Sól Pieprz i Bazylia , Blogger