Bułeczki pszenno - razowe z pestkami dyni

"Jesteś masłem dla mojego chleba i oddechem dla mojego życia"
Julia Child

Kiedy tylko przechodzę koło targu starych książek, to zawsze zatrzymuje się na chwilę by poszukać ciekawych książek kucharskich. Na takich targach często można znaleźć prawdziwe perełki. W ten sposób stałam się posiadaczką trzech cudownych książek, w tym "Kuchni polskiej" z 1997 roku. To właśnie z tej książki pochodzi przepis na bułeczki pszenno - razowe. Przepadam za razowym pieczywem i gdy tylko zobaczyłam ten przepis, nie mogłam mu się oprzeć. Bułeczki wychodzą miękkie, trochę wilgotne i zbite. Lekko słodkawe, z uwagi na dodatek miodu, smakują dobrze zarówno ze słodkimi, jak i słonymi dodatkami. Oczywiście ja najchętniej zjadam je jeszcze lekko ciepłe i posmarowane wyłącznie masłem (w takiej wersji są bardzo wciągające) ale z innymi dodatkami smakują równie dobrze. Są proste w wykonaniu i uwierzcie już samo przygotowanie sprawi wam ogromną przyjemność.



Składniki na ok 10-12 szt. 
220 g mąki pszennej
220 g mąki żytniej (ja użyłam typu 2000)
1 łyżeczka soli
60 g świeżych drożdży
2 łyżki miodu
garść posiekanych pestek dyni oraz kilka całych do dekoracji

Mąki mieszamy w misce z solą. Robimy dołek, wykruszamy drożdże, dodajemy 1 i 1/2 łyżeczki miodu i 3/4 szklanki ciepłej wody. Delikatnie mieszamy widelcem masę, żeby drożdże się rozpuściły. Przykrywamy ściereczką i zostawiamy w ciepłym miejscu na 15 minut. Po tym czasie dodajemy pozostały miód, pestki dyni i kolejne 3/4 szklanki ciepłej wody. Wyrabiamy ciasto, aż przestanie kleić się do rąk (jeżeli ciasto jest za lekkie, dosypujemy więcej obu rodzajów mąki, w proporcji pół na pół - ciasto ma być zwarte, gładkie i lekko tylko lepkie). Przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 1/2 godziny. Po tym czasie uderzamy pięścią w ciasto, żeby uszło z niego powietrze, a następnie wykładamy ciasto na oprószoną mąką stolnicę. Ciasto dzielimy na 10-12 porcji i formujemy bułeczki. Każdą nacinamy na krzyż nożem i układamy na oprószonej mąką blaszce. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 15 minut. Następnie bułeczki smarujemy ciepłą wodą i posypujemy pestkami dyni. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 200 stopni (grzałka dolna i górna). Na niższy pułap w piekarniku wkładamy mniejszą blaszkę napełnioną zimną wodą. Pieczemy około 1/2 godziny, aż nabiorą delikatnie złotawej barwy, a postukane od spodu będą dawać głuchy odgłos.



2 komentarze:

Copyright © 2014 Sól Pieprz i Bazylia , Blogger